اظهارات سخیف و تهدیدآمیز رئیسجمهور آمریکا، هیأت ایرانی را از بازگشت به میز مذاکره در قالب چهارجانبه بازداشت.
مذاکرات ایران و آمریکا که با حضور قطریها و پاکستانیها در سوئیس آغاز شده بود، به دلیل رفتار غیرمتعهدانه طرف آمریکایی با وقفه مواجه شد.
این نشست که حدود ساعت ۱۵ آغاز و بعد از یک ساعت و نیم برای مشورتی نیم ساعته تعلیق شده بود، به دلیل اظهارات تهدیدآمیز و هتک حرمتآمیز رئیسجمهور آمریکا، با عدم حضور هیأت ایرانی در ادامه مذاکرات در قالب چهارجانبه همراه شد.
با این حال، تلاشهای دیپلماتیک قطر و پاکستان برای از سرگیری گفتگوها ادامه یافت و تبادل پیام از طریق میانجیها صورت پذیرفت. این تلاشها تا این لحظه به نتیجه نهایی نرسیده است.
در جریان این نشست، هیأت ایرانی با صراحت نسبت به نقض تعهدات از سوی آمریکا، بهخصوص بند یک یادداشت تفاهم، اعتراض کرد. همچنین، هیأت ایرانی بر ضرورت تسریع در اجرای تعهدات آمریکا در خصوص آزادسازی داراییهای بلوکه شده ایران و صدور مجوز برای صادرات نفت تأکید نمود.
در خصوص مسائل هستهای نیز، هیأت ایرانی یادآور شد که هرگونه مذاکره در این حوزه، منوط به اجرای تعهدات آمریکا طبق بندهای ۱، ۴، ۱۰ و ۱۱ توافقات پیشین است.
منبع: تسنیم