سخنگوی وزارت امور خارجه از تعیین سازوکارهایی برای عبور ایمن کشتیها از تنگه هرمز و پیشرفت در صدور مجوزهای فروش نفت و آزادسازی داراییهای ایران خبر داد و اعلام کرد گروههای فنی به کار خود ادامه خواهند داد.
هیئت مذاکرهکننده ایران در واکنش به تهدیدهای رئیسجمهور آمریکا، محل مذاکرات چهارجانبه را ترک کرد. تلاشهای قطر و پاکستان برای ادامه گفتگوها بینتیجه ماند و ایران اعلام کرد که مذاکرات چهارجانبه دیگر برگزار نخواهد شد. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران بر اجرای تعهدات طرف مقابل اصرار دارد، افزود: دغدغه اصلی ما بدعهدی طرف مقابل و ادامه نقض آتشبس توسط رژیم صهیونیستی بود. لازم است جنگ در تمام جبههها از جمله لبنان خاتمه یابد.

در بخشهایی از این مذاکرات، پیشرفتهای خوبی در خصوص فروش نفت و آزادسازی داراییهای مسدود شده ایران حاصل شد. گفتگوها بر سر بندهای لازم برای شروع مذاکرات نهایی متمرکز بود.
در ادامه، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: سازوکاری برای عبور ایمن کشتیها از تنگه هرمز تدارک دیده شده است که از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی تاکید کرد: ضمن پایان یافتن ماموریت هیئت مذاکرهکننده، گروههای فنی از فردا کار خود را در خصوص موضوعات لازم برای اجرای موثر یادداشت تفاهم ادامه خواهند داد.
انتظار میرود قطر و پاکستان بیانیهای مشترک درباره نتایج نشست سوئیس منتشر کنند که کلیات توافقات صورت گرفته در ۱۸ ساعت گذشته را شامل میشود. این سند به عنوان سند توافقات حاصله معرفی خواهد شد.
بقائی همچنین ابراز امیدواری کرد که صدور مجوزهای لازم برای فروش نفت و آزادسازی اموال مسدود شده ایران، که دو مورد مهم از توافقات است، هرچه سریعتر انجام شود تا بر اساس بند ۱۳ تفاهمنامه، مذاکرات نهایی آغاز گردد. بر اساس بند ۱۲، سازوکار نظارت بر اجرای تعهدات طرفین پیشبینی شده است.
منبع: تسنیم