سخنگوی وزارت امور خارجه از پیشرفتهای حاصل شده در مذاکرات با میانجیگری قطر و پاکستان خبر داد و اعلام کرد تیمهای فنی فردا به کار خود ادامه خواهند داد.
هیئت ایرانی در واکنش به تهدیدات فرصتطلبانه رئیسجمهور آمریکا، مذاکرات را ترک کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام این خبر، افزود: تلاشهای قطر و پاکستان برای ادامه گفتگوها ستودنی است، اما ایران بر مواضع خود مبنی بر عدم شرکت در مذاکرات چهارجانبه تا حصول اطمینان از اجرای تعهدات طرف مقابل پافشاری میکند. نگاه هیئت ایرانی بر این است که باید طرف مقابل را برای اجرای تعهدات خود زیر فشار قرار داد.
در جلسات پیشین و در جریان مذاکرات چهارجانبه، نگرانیهای جمهوری اسلامی ایران در خصوص بدعهدی طرف مقابل، به ویژه تداوم نقض آتشبس توسط رژیم صهیونیستی، به صراحت بیان شده بود. این هیئت تاکید دارد که جنگ در همه جبههها، از جمله لبنان، باید خاتمه یابد.
پیشرفتهای خوبی در خصوص بندهایی که برای آغاز مذاکرات نهایی ضروری است، حاصل شده است. بحث و تبادل نظر در خصوص صدور مجوزهای لازم برای فروش نفت و آزادسازی داراییهای مسدود شده ایران، نتایج مثبتی به همراه داشته است.
همچنین، قرار بر این شد که سازوکاری برای عبور ایمن کشتیها از تنگه هرمز ترتیب داده شود که این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.
در راستای پیشبرد این تفاهمنامهها، گروههای فنی فردا به کار خود ادامه خواهند داد تا زمینه را برای آغاز مذاکرات توافق نهایی فراهم سازند. در این مرحله، کار هیئت مذاکراتی به پایان رسیده است، اما تیمهای فنی با جدیت پیگیر موضوعات باقیمانده هستند.
انتشار متنی از سوی قطر و پاکستان درباره نشست سوئیس :
سخنگوی وزارت خارجه از انتشار سندی مشترک توسط دو کشور میانجی، قطر و پاکستان، خبر داد. این سند، کلیات توافقات حاصل شده در جریان ۱۸ ساعت مذاکره را در بر میگیرد و به عنوان مستند توافقات ارائه خواهد شد.
این رویدادها، شامل صدور مجوز لازم برای فروش نفت ایران و آزادسازی اموال مسدودشده، گامهای مهمی در جهت اجرای بند ۱۳ تفاهمنامه و ورود به مذاکرات توافق نهایی محسوب میشوند. طبق بند ۱۲، سازوکار نظارت بر اجرای تعهدات طرفین نیز مورد بحث قرار گرفت و قرار است فردا با حضور میانجیها، مذاکرات تکمیلی صورت پذیرد.