در پایان دور جدید مذاکرات در سوئیس، هماهنگی میان ایران و آمریکا به منظور ایجاد سازوکار مذاکرات فنی و تضمین امنیت در تنگه هرمز حاصل شد.
در راستای دیپلماسی فعال و تعامل سازنده، دور جدید مذاکرات سطح بالا میان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده آمریکا و کشورهای میانجی قطر و پاکستان در سوئیس با موفقیت پایان یافت. این نشست که در بورگن اشتوک برگزار شد، گامی مهم در جهت پیشبرد اهداف مشترک تلقی میشود.
این گونه مذاکرات که تحت چارچوب تفاهمنامه اسلامآباد صورت گرفت، نتایج دلگرمکنندهای به همراه داشت. ایجاد سازوکاری برای پیشبرد مذاکرات فنی، تقویت گروههای نظارت بر اجرای تفاهمنامه و مفاد توافق نهایی، از جمله دستاوردهای این دور از گفتگوهاست.
بر اساس این تفاهمنامه، کمیته عالی رتبهای برای نظارت سیاسی بر میانجیگری تشکیل شده است که مذاکرهکنندگان ارشد به طور منظم به آن گزارش خواهند داد. همچنین، گروههای کاری متمرکز بر مسائل هستهای، تحریمها و حل اختلاف برای اطمینان از اجرای مؤثر تفاهمنامه ایجاد شدهاند.
یکی از محورهای اصلی این مذاکرات، تأمین امنیت دریایی بوده است؛ توافق بر سر ایجاد خط ارتباطی میان طرفین به منظور جلوگیری از حوادث و سوءتفاهمها و عبور ایمن کشتیهای تجاری از تنگه هرمز، گامی حیاتی در این زمینه محسوب میشود. علاوه بر این، طرفین بر سر ایجاد سازوکار کاهش تنش بین ایران و آمریکا با تسهیل میانجیها به توافق رسیدند تا پایبندی به پایان عملیات نظامی (تجاوزات رژیم صهیونیستی) در لبنان تضمین شود.
دیدار هیئتهای فنی تا پایان هفته میلادی در تفرجگاه بورگن اشتوک ادامه خواهد یافت تا کلیه مسائل مورد بحث و بررسی قرار گیرد. کشورهای میانجی، قطر و پاکستان، تمام تلاش خود را برای ادامه این مذاکرات در فضایی سازنده و دستیابی به توافق نهایی به کار خواهند گرفت.
دولت قطر و جمهوری اسلامی پاکستان صمیمانه از ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران به دلیل تعهدشان به دیپلماسی و حل مسالمتآمیز مناقشات قدردانی کرده و از حمایت کشورهای دوست در این مذاکرات نیز تشکر نمودند.